Denken in kansen

Hieronder heb ik een aantal positieve inzichten op een rij gezet om te laten zien dat er genoeg kansen en mogelijkheden zijn in de ‘War for Talent’.

  • You’re not the only one! Werkgevers zitten allemaal in hetzelfde ‘schuitje’ in de zoektocht naar talent.
  • De meerderheid van de mensen staan open voor nieuwe carrièreperspectieven.
  • Er zijn ontzettend veel mensen beschikbaar en op zoek naar een nieuwe uitdaging.
  • Veel werkgevers zoeken het schaap met de 5 poten. Een schaap met 5 poten bestaat niet!
  • Mensen veranderen, functies veranderen. De juiste persoon op de juiste plek blijft een continue proces.
  • Te veel mensen doen werk dat ze eigenlijk niet willen, maar weten niet precies welk werk het beste bij hen past. Een persoon is niet zijn werkervaring. Achter werkervaring schuilt een mens met verborgen talent.

Kansen voor werkgevers – een aantal tips

  1. Hire for attitude, train for skills

    Werkgevers lijken steeds hogere eisen te stellen. Natuurlijk willen we allemaal dat schaap met de 5 poten. Wat blijkt nu, dit schaap bestaat niet. Stop met zoeken naar de zogenaamde ‘perfecte kandidaat’. Ga liever op zoek naar een persoon die goed past bij de organisatiecultuur en het talent heeft om de benodigde vaardigheden te ontwikkelen. Persoonlijkheid en houding valt nauwelijks te trainen, vaardigheden wel. Grote kans dat deze insteek op lange termijn veel meer oplevert. Daarbij geef je de persoon in kwestie de mogelijkheid zijn talent te benutten en zich verder te ontwikkelen. Met alle positieve gevolgen van dien.
     
  2. Laat zien wie je werkelijk bent en wat je doet

    Inmiddels weten we allemaal dat een sterk employer brand ontzettend belangrijk is om talent aan te trekken en te behouden. Om jezelf als aantrekkelijk werkgever neer te zetten moet je tegenwoordig alles uit de kast halen. Goede arbeidsvoorwaarden, een uitdagende baan bieden, doorgroeimogelijkheden, leuke projecten, leuke collega’s en ga zo maar verder. Voor het neerzetten van een sterk employer brand is het belangrijk uit te stralen naar de markt wie je werkelijk bent. Voordat je weet hoe je dat wilt uitstralen naar de markt moet je eerst weten wie je bent. Onderzoek en communiceer wat jou als organisatie uniek maakt en waarom werknemers graag voor jou werken. Laat bijvoorbeeld je huidige medewerkers aan het woord. Veel mensen kiezen een organisatie uit op basis van positieve ervaringen van huidige medewerkers. Allereerst is het erg belangrijk dat iedereen in het bedrijf ook voelt wat je uit wilt stralen.
     
  3. Weet wie je in huis hebt

    Weet je eigenlijk wel wie je in huis hebt? Je organisatie bestaat uit de mensen die bij je werken. Belangrijk om te weten wie zij werkelijk zijn en wat hen drijft. Zitten je huidige medewerkers (nog) wel op de juiste plek? Misschien staan ze wel open voor een nieuwe stap in hun carrière. Ga met ze in gesprek over hun passie, kwaliteiten, persoonlijke ontwikkeling en ambities. Denk hierbij ‘out-of-the-box’. Het kan heel goed voorkomen dat medewerkers verborgen talenten bezitten. Wellicht kan je deze talenten heel goed intern gebruiken op een andere positie. Eventueel met extra training, coaching en/of opleiding die je hierbij kan inzetten. Deze aanpak zal bijdragen aan tevreden en bevlogen medewerkers en een goed werkgeversimago.
     
  4. Denk als een marketeer

    Werkgevers zullen steeds vaker vacatures gericht moeten vermarkten aan een specifieke doelgroep door de inzet van de juiste media en middelen. Ook wel ‘Jobmarketing’ of "Recruitment marketing' genoemd. Door in te spelen op de wensen en behoeften van je doelgroep verhoog je de vindbaarheid van de vacatures. Kortom, voor optimale werving moet je kandidaten benaderen zoals zij dat willen.
     
  5. Be social

    Werkgevers die goed gebruik maken van social media hebben een voorsprong in de strijd om talent. Social media zorgen er niet alleen voor dat je boodschap en vacatures snel verspreid worden, maar ook dat je de juiste doelgroep bereikt doordat het netwerk van professionals een natuurlijke filter vormt. Ook bereik je op deze manier latent zoekenden.
     
  6. Heldere functieomschrijving

    Werkgevers moeten zich realiseren dat sollicitanten minder tijd uitrekken om een passende baan te zoeken. 30 procent van de werkzoekenden trekt minder dan een uur uit voor de zoektocht naar een nieuwe baan. Ze scannen snel de vacature en op basis daarvan besluiten ze of het de moeite waard is om te solliciteren. Een heldere functie- en taakomschrijving is van doorslaggevend belang hierbij. Juist in de ‘war for talent’ ben je als werkgever gebaat bij een vacaturetekst die inzicht geeft in de functie en een goed beeld van de organisatie. Het geboden salaris, de secundaire arbeidsvoorwaarden en carrièreperspectieven wegen op dat moment even minder zwaar.
     
  7. Zorg voor een goed vangnet

    Middels een zg. recruitmentsite (ook Werkenbij-site genoemd) kun je geïnteresseerde kandidaten goed opvangen door ze nader te informeren en een positief beeld te schetsen van de organisatie als werkgever, haar bedrijfscultuur, carrièremogelijkheden en medewerkers. Dit verhoogt de kans dat een kandidaat gaat solliciteren én dat de juiste kandidaat solliciteert.
     
  8. Zorg voor een soepele sollicitatieprocedure

    Uit onderzoek van Indeed blijkt dat bijna 70% van de respondenten open staat voor nieuwe carrièreperspectieven. Hierbij is er een grote groep die de mogelijkheden op de arbeidsmarkt altijd scherp in de gaten houdt. Voor werkgevers is het van belang om in te spelen op deze kansen. Naast een mooi aanbod en een heldere functieomschrijving zal de werkgever moeten zorgen voor een soepele sollicitatieprocedure. Dit betekent dat kandidaten snel, efficiënt en desgewenst online via de mobiele telefoon moeten kunnen solliciteren. Alleen op die manier kunnen werkgevers zich in positieve zin onderscheiden ten opzichte van hun belangrijkste concurrenten en de meest getalenteerde mensen aantrekken.


Met deze tips kan jij je als werkgever onderscheiden in de zoektocht naar talent. Natuurlijk zijn er nog meer manieren die je kunt inzetten om sterker te staan in de zoektocht naar het juiste talent. Deze tips zijn bedoeld als inspiratiebron en als energieboost om de uitdaging aan te gaan in de ‘war for talent’.