woensdag 13 januari 2016
foto Welke methoden werken in 'the war ...

"The war for talent", voor diegenen werkzaam in de HR wereld is dit ongetwijfeld geen vreemd begrip. Maar ook voor top- en middelmanagement binnen organisaties is dit geen onbekend issue meer.

Vergrijzing, ontgroening en veranderende behoeften en wensen van nieuwe generaties zijn voorbeelden van veranderingen die invloed hebben op het personeelsbestand van een organisatie en daarmee ook op de recruitmentstrategie.

We zijn niet meer alleen op zoek naar goede mensen, maar naar goede mensen met de juiste skills.  We zijn op zoek naar mensen die ons kunnen helpen onze (middel)lange- termijn doelen te halen. Organisaties focussen zich steeds meer op een nauwere aansluiting tussen hun personeelsbestand en organisatiestrategie.

Afgelopen jaren hebben we gezien dat er steeds meer een tekort komt aan goed personeel. Dit fenomeen zal niet veranderen en er wordt voorspeld dat de tekorten alleen maar groter zullen worden.

Vooral binnen de groep hoogopgeleiden zien we veel concurrentie als het gaat om het “binnenhengelen” van buitengewoon goed talent. De traditionele manier waarbij organisaties een vacature online zetten om vervolgens gebombardeerd te worden met sollicitaties is iets wat niet meer altijd werkt in deze tijd. Sollicitanten zijn kritischer en zelfbewuster en weten dat zij nu veel meer de touwtjes in handen hebben. De primaire beloningen zijn niet meer de belangrijkste drivers voor sollicitanten. Zij laten zich leiden door aspecten als persoonlijke groei, het hebben van ontwikkeling- en doorgroeimogelijkheden, de sfeer bij een organisatie en als laatste de vrijheid om sturing te geven aan je eigen toekomst. De veranderende wensen en behoeften van de nieuwe generatie sollicitanten vragen daarom ook om andere manieren van benadering.

Hierbij zijn verschillende tendensen zichtbaar;

  1. Employer branding
  2. Talent sourcing
  3. Social recruiting
  4. Binden en boeien
  5. Candidate experiences

 

Artikel delen: