Hoe zijn de eerste (online) maanden bij Zest gegaan?
Mijn eerste ervaringen bij Zest zijn heel goed. Toen ik binnenkwam was het allemaal nieuw, ik kom namelijk net uit de collegebanken. Ik was van tevoren op zoek naar een mix van trainingen en werk. Deze uitdaging werd als zodanig omschreven in een artikel van Zest op de site consultancy.nl. Hierin stond het verhaal omschreven waarbij je als young professional start met een intensieve trainingsmaand (masterclass) waarbij trainingen worden gegeven door professionele senior trainers met de nodige praktijkervaring. Na deze maand volgt een stagemaand. Dit sprak me heel erg aan!
De prettige informele sfeer die er bij Zest heerst zorgt dat je je gelijk één van Zest voelt. Ik ben in een warm bad terechtgekomen.
Op het kantoor in IJsselstein hanteren we een open deuren beleid (er zijn trouwens weinig deuren binnen het kantoor). Je kan bij iedereen terecht met je vragen en dan krijg je een antwoord of een naam van een collega waarbij je anders terecht kan. Je wordt totaal niet aan je lot over gelaten.
Wat vond je van de trainingsmaand?
De masterclass heb ik als zeer pittig ervaren. Het waren echt vijf weken knallen. Iedereen binnen de groep gaat er helemaal voor. De eerste week was iedereen en ikzelf dus ook nog fris en fruitig; later liep je meer op je tandvlees maar, dit was voor ons allemaal een mooie uitdaging. De duur van deze trainingen waren wel binnen de perken; je hebt naast de trainingen en examens nog genoeg vrije tijd.
Deze periode was voor mij een mooie wake-up call omdat je gelijk ziet en ervaart hoe het werkend leven als consultant eruit kan zien. Er wordt van Zest niet verwacht dat je een 80-urige werkweek hebt, maar af en toe een lange dag werken kan ertussen zitten. Dat beeld krijg je ook direct goed tijdens de trainingsmaand.
Hoe heb je de begeleiding vanuit Zestgroup ervaren?
Bij aanvang is er een manager aan mij toegekend. Dit is mijn aanspreekpunt als het gaat om mijn ontwikkeling, als ik ergens tegenaanloop etc. Daarnaast krijg je een opdrachtmanager aangewezen die je begeleider/aanspreekpunt is aangaande je opdracht. Daarnaast is er ook altijd de opdrachtgever zelf waarmee veel contact is.
Na mijn stageopdracht ben ik direct gestart bij mijn huidige opdrachtgever Eneco. Hier heb ik wederom een goede introductie gehad.
Na de nodige trainingen je eerste opdracht, spannend?
Mijn begeleiders vanuit Zest en opdrachtgever waren beiden goed betrokken bij de start van mijn stageopdracht. De eerste week bestond voornamelijk uit mezelf introduceren, kennismaken met de collega’s en de werkplek en de sfeer- en cultuurproeven. Maar waar ik voor gekomen was, procesverbetering, was me al gelijk duidelijk: de noodzaak was hoog. De knelpunten waren voor mij snel zichtbaar en ik kon direct aan de slag met deze uitdaging. Ik werd wel in het diepe gegooid maar één keer in de week zat ik samen met mijn opdrachtmanager van Zest voor inhoudelijke begeleiding en dan sparden we over een aantal zaken. Als ik dan bijvoorbeeld een bepaalde template nodig had dan kon mijn opdrachtmanager dit voor mij aandragen zodat ik hiermee mijn eigen rapport kon maken. Voor meer informele en persoonlijke begeleiding heb ik met mijn Zest-manager contact. Uiteindelijk heb ik drie weken fysiek op kantoor gezeten en veel operationeel werk kunnen verzetten. In de vierde week moesten we vanwege Corona vanuit huis aan het werk en liep de opdracht af.
Hoe is het contact met collega’s van Zest?
Het contact met mijn mede-masterclassers is eigenlijk pas intensiever geworden nadat iedereen in opdracht zat, we houden contact via onze Whatsappgroep en afgelopen zomer hebben we met een datumprikker een uitje gepland in Utrecht! Connectie is er nog zeker dus.
Bij een nieuwe opdrachtgever van Zest werk ik nu met een aantal nieuwe collega-Zesters. Zij zijn recentelijk begonnen aan de Masterclass Business Consultancy; samen zitten wij op een operationele opdracht. Voor een consultant is dit een uitzonderlijke situatie; vanuit de klantbeheerdersrol breiden we dit langzaam uit naar meer optimalisatie. Door studie heb ik mezelf aan kunnen leren dat je makkelijk naar mensen moet kunnen toestappen om hulp te vragen. Dit is makkelijker dan dat je naar een kennisbank of naar een SharePoint gaat om het allemaal zelf te moeten uitzoeken. En bij Zest zijn de lijntjes kort en is iedereen bereid te helpen. Zeker in de huidige tijd is persoonlijk contact zo belangrijk!