Nathan, Koen & Bas

"Als startende MVP ben je ver­ant­woor­de­lijk voor een klan­ten­port­fo­lio binnen de horeca of retail."

09 jan 2022

In augustus 2016 begonnen wij, Nathan Spronken, Koen Wegstapel en Bas te Rijdt aan het Market Visionaries Program Traineeship bij AB Inbev, ‘s werelds grootste bierbrouwerij met meer dan 400 merken binnen het portfolio. In Nederland is AB Inbev bekend van onder andere Bud, Corona, Leffe, Hertog Jan en Hoegaarden. Wanneer je studententijd op zijn einde loopt, wordt het tijd om je te oriënteren op je eerste professionele baan. Ondanks onze diverse achtergrond (Koen MSc Marketing, Bas MSc Entrepreneurship en Nathan MSc Business Economics) zijn we toch alle drie bij een van de grootste FMCG bedrijven van de wereld aan de slag gegaan.

Het Market Visionaries Program (MVP) is een twee jaar durend traineeship gefocust op sales en marketing, met een duidelijke focus op sales. Als startende MVP word je verantwoordelijk voor een klantenportfolio binnen de horeca of retail. Bij AB InBev heerst de visie dat talenten met commerciële ambities eerst saleservaring moeten opdoen, om de core business en de klanten goed te leren kennen. Zodra het traineeship succesvol is afgerond, zijn er veel doorgroeimogelijkheden binnen verschillende afdelingen in het bedrijf.

Voordat we werden aangenomen ging er een uitgebreide sollicitatieprocedure aan vooraf. Na een aantal interviews en een selectiedag op het hoofdkantoor in Leuven ontvingen we het verlossende telefoontje; GUYS, YOU ARE IN!

Als ik terugkijk op mijn periode als trainee, dan verschijnt er een grote glimlach op mijn gezicht.

Hoe het verhaal begon…

Voordat het traineeship daadwerkelijk van start ging begonnen we met een introductieweek in Leuven. Daar hebben we alle trainees uit de andere Europese landen ontmoet en vonden er vele kennismakingsactiviteiten plaats, zoals een dag survivallen in de Ardennen. Tevens kwamen er veel senior leaders uit de business spreken over de verschillende disciplines binnen AB Inbev. Uiteindelijk ga je in de tweede week met je medetrainees uit je land een tweede inductieweek tegemoet. Dit keer op het hoofdkantoor in je land, voor ons was dat Breda.

Koen: “Als ik terugkijk op mijn periode als trainee, dan verschijnt er een grote glimlach op mijn gezicht. Ik mocht samen met het marketingteam van Hertog Jan werken aan een project omtrent de lancering van een nieuw speciaalbier. Het combineren van een additioneel project met mijn dagelijkse sales was soms erg uitdagend maar je leert er direct erg goed prioriteiten door stellen."

Bas: “Naast de sales ervaring leer je ook verschillende afdelingen binnen AB InBev kennen door de projecten tijdens het MVP traineeship. Tijdens deze commerciële of marketing projecten doe je de eerste project management ervaring op. De combinatie van projecten en de sales rol zijn een sterke basis voor een vervolgstap, een functie op het hoofdkantoor in Breda. De opgedane sales ervaring komt altijd van pas tijdens een latere strategische of analytische rol.”

Onze cultuur

Kenmerkend voor AB InBev is de informele bedrijfscultuur. Iedereen kent elkaar bij naam, er is weinig hiërarchie en pro activiteit wordt gestimuleerd. Daarnaast krijg je vanaf de start veel verantwoordelijkheden en is het de bedoeling dat je je zoveel mogelijk buiten je comfort zone beweegt. Met relatief weinig ervaring kun je in een positie komen waar je grote budgetten beheert of (middel)grote teams aanstuurt.

Nathan: “Ik begon als accountmanager in de horeca en ik werd direct verantwoordelijk voor een klantenportfolio waar het voornaamste doel is om samen met de klanten groei te realiseren. Je doet enorm veel ervaring op in het sales vak en je leert het bedrijf en de producten heel goed kennen. Deze ervaring heb ik mee kunnen nemen naar hoofdkantoor waar ik de stap heb gemaakt naar het retailkanaal. Daar ben ik momenteel verantwoordelijk voor de trade marketing van onze retail kanaal."

InBev staat ook bekend als een bedrijf van meritocratie: behaal goede resultaten en je wordt beloond. Er is geen vast carrièrepad uitgestippeld en je hebt de touwtjes zelf in handen. Wel worden er genoeg handvatten aangereikt om volgende stappen in je loopbaan mogelijk te maken. Het wordt aangemoedigd om veel verschillende functies te bekleden om je “skill set” zo breed mogelijk te ontwikkelen. Het gaat eerder om het ontwikkelen van een aantal kernvaardigheden dan een expert worden binnen een specifiek werkgebied.

Koen: "Na mijn rol binnen sales heb ik de stap gemaakt naar trade marketing. Daar werd ik verantwoordelijk voor het ontwikkelen van campagnes voor onze speciaalbieren in de horeca en retail. De energie die je bij ons op kantoor voelt vind ik fantastisch, spot je een opportuniteit dan ben je zelf verantwoordelijk om daar een succes van te maken."

Het MVP programma is voor mensen die de lijnen willen uitzetten, impact willen maken en zijn of haar pad durft uit te stippelen.

Voor wie is het traineeship?

Iemand die van nature ondernemend, ambitieus en hongerig naar succes is. Nathan ‘’Wij zijn nooit tevreden met behaalde resultaten en leggen de lat steeds hoger.” Uiteraard vinden we het wel erg belangrijk om onze successen te vieren. Bas ‘’ Het MVP programma is voor mensen die de lijnen willen uitzetten, impact willen maken en zijn of haar pad durft uit te stippelen.”

Wat zijn onze ambities bij AB InBev

Uiteindelijk zijn wij het er met z’n allen over eens dat groots dromen evenveel energie kost als klein dromen.

Nathan ‘’Op een dag wil ik een groot sales team aansturen en markten veroveren met onze mooie internationale merken.”

Koen ‘’Mijn droom zou zijn om een van onze kanalen te leiden, de horeca of retail. Misschien zelfs ooit een land. Momenteel ben ik verantwoordelijk voor de E-commerce van AB InBev in Nederland, stap voor stap. Blijven presteren en het maximale uit mijn huidige rol halen. Het is een marathon, geen sprint!

Bas ‘’Mijn droom is om een strategische leidinggevende functie te bekleden waarbij ik op globaal niveau een merk kan bouwen. Momenteel ben ik Craft & Specialties Lead voor Nederland en haal ik enorm veel energie uit het introduceren en bouwen van merken in Nederland.

What do we offer online?

We help you optimize your CV, cover letter or LinkedIn profile based on your personal goals. In addition, we answer all your career-oriented questions and offer free advice about jobs and employers that best suit you.